En skræddersyet sikkerhedsløsning, alle kan finde ud af

Normalt står høj it-sikkerhed i skærende kontrast til brugervenlighed, men det aalborgensiske boligselskab Plus Bolig har implementeret en Entrust-løsning, som tager højde for, at mennesker er forskellige – også hvad it angår.

Af hensyn til personfølsomme data skal sikkerheden naturligvis være så høj som mulig, når man administrerer over 3500 lejeboliger. Plus Bolig og COMM2IG er i løbende dialog om boligselskabets it-setup, og økonomichef Morten Hedelund kunne godt se værdien, da den kundeansvarlige hos COMM2IG foreslog en Entrust-løsning med multifaktorgodkendelse. Den er nemlig lige så fleksibel og brugervenlig, som den er effektiv.

OPGAVEN

Plus Boligs it-løsning er et Office 365-cloudmiljø med VPN, og for økonomichef Morten Hedelund var opgaven helt enkel: Sikkerheden ved login på boligselskabets systemer skal være i top, men det skal være nemt for brugerne at logge på. Også de brugere, som ikke er så it-stærke. Samtidig havde Nicklas Beck Jensen, der er Plus Boligs IT-ansvarlige, rigeligt at se til med at servicere sine over 60 kolleger, så sikkerhedsløsningen skulle også være nem at administrere. Dermed bliver der nemlig tid til at udvikle nye, eksterne tjenester, der er rettet mod selskabets mange medlemmer.

PROCESSEN

Plus Bolig har været kunde i mange år, så COMM2IG har indgående kendskab til boligselskabets infrastruktur og behov. På et statusmøde var et af emnerne sikkerheden i forbindelse med personfølsomme oplysninger, og COMM2IG foreslog en fleksibel “Identity as a Service”-løsning fra Entrust, som er førende inden for multifaktorgodkendelse. Princippet er, at brugeren kan få adgang til alle virksomhedens systemer via en allerede godkendt enhed – fx den mobiltelefon, vi alle sammen altid har med os. Når medarbejderen har logget ind på sin pc med brugernavn og kodeord, får han en pushbesked på mobilen og skal swipe sin bekræftelse, ligesom i de fleste netbanker. Dermed bliver brugerne i høj grad selvhjulpne, og it-administrationen sparer tid.

LØSNINGEN

COMM2IG har stået for implementeringen af Plus Boligs nye MFA-løsning fra Entrust, som også omfatter en beskyttet adgang via terminalserver (Remote Desktop Service/RDS) – en sårbar del af it-infrastrukturen, som er et yndet angrebspunkt for hackere. Som administrator har Nicklas Beck Jensen fuld kontrol over sit nye sikkerhedssystem og kan tilpasse det efter behov. Hvis en medarbejder fx hellere vil bekræfte via en One Time Passcode (OTP) eller et fysisk nøglekort end en pushbesked, så kan det sagtens lade sig gøre.

Entrust-systemet kan også håndtere multifaktorgodkendelse og lære hver enkelt bruger at kende ud fra en række parametre som pc’ens ip-adresse, browser, wifi-netværk og geoposition. Hvis en medarbejder faktisk befinder sig på kontoret eller hjemmearbejdspladsen, behøver man jo ikke at forstyrre ham med en mobilbesked.

Et andet praktisk værktøj er “password-reset”: Efter en sommerferielukning er to ud af tre henvendelser til en it-afdeling typisk medarbejdere, der har glemt deres password til login. Med Entrust-løsningen kan Plus Boligs medarbejdere logge ind på en hjemmeside med brugernavn og mobilgodkendelse og derefter skifte password uden at henvende sig til it-afdelingen.

Hvis en it-medarbejders ansættelsesforhold stopper, er det tilsvarende nemt at håndtere. Administrator skal ikke bruge tid på at ændre login og password til centrale systemer: Lukningen i AD’et blokerer automatisk it-medarbejderens adgang til de centrale systemer.

Brugervenligheden er altså i top, både for IT-administratoren og hans kolleger. Og økonomichefen fik løst sin opgave med at beskytte boligselskabets data uden at genere medarbejderne unødigt.

“Den løbende dialog med COMM2IG sikrer, at vi vælger it-løsninger, som faktisk skaber værdi.”

Morten Hedelund, økonomichef i Plus Bolig

PARTNERE

Jeg vil gerne kontaktes

Påkrævet felt
Påkrævet felt
Påkrævet felt
Påkrævet felt
Påkrævet felt
Påkrævet felt

Persondatapolitik

Påkrævet felt
Påkrævet felt


Vil du vide mere?


Samir Maktabi
Business Manager, Security & Mobility



+45 45 17 95 76
sama@comm2ig.dk